Enää en voi valittaa ettei poikaystäväni osta minulle vaatteita lahjaksi. Torstaina Kotiteollisuuden keikalla hän ei ollut voinut vastustaa kiusausta, vaan toi minulle keikkatuliaisina seuraavat vetimet:

533009.jpg

Kauniilla sanomalla varustettu Kotiteollisuuden paita sekä stringit. Olin toki äärimmäisen ilahtunut, sillä Kotiteollisuus on sentään yksi kotimaisista suosikkibändeistäni, ja paidan suora sovinismi on just ihan huippua huumoria, ja pöksyt ovat hyvä viestiväline. Tuollaisen varotuskolmion kun pistää päälle, niin tietää ukko olla kyseisenä päivänä turhia ehdottelematta. ;) Totesin kyllä murulleni, että sit jos mä joskus synnytän, niin se on kyllä sitten hän, joka siitä lähtien siivoaa ja kokkaa. Tai no oikeastaan se taitaa jo nyt olla niin, etten mä juuri patoihin ja pannuihin koske...

Bändipaidoista yleisemmin sen verran, että en ole koskaan ollut sellaisista paidoista innostunut, joissa vain suurella fontilla julistetaan bändin nimeä. Jos ostan bändipaitoja, niin kuin aina silloin tällöin teen, on siinä oltava jokin oikea idea ja bändin nimi mieluusti melko pienellä. Tuossa yllä olevassa paidassa Kotiteollisuus lukee siististi toisessa hihassa. Esimerkki hienosta bändipaidasta, jonka tiesin tahtovani heti nähtyäni, on alla oleva Pmmp:n Bodom-paita. Paidan printti on niin hieno ihan itsekseenkin ilman bändipaita statusta.

533012.jpg

Kuvaa klikkaamalla isompi kuva

Muista kaapistani löytyvistä bändipaidoista on mainittava myös Maj Karman valkoinen lady fit-paita, jossa lukee edessä punaisella ainoastaan "minä rakastan sinua" (bändiltä löytyy kyseisen niminen biisi) ja bändin nimi löytyy sitten selästä. Olen pitänyt kyseistä paitaa esim. työssäni valokuvausliikkeessä, ja se kyllä hymyilyttää ihmisiä kovasti tuollaisessa asiakaspalvelutilanteessa.

Olipa bändin nimi sitten pienellä taikka isolla, on bändipaita mielestäni aina kuitenkin viesti jonkiasteisesta fanittamisesta, ja siksi en oikein jaksakaan innostua siitä, että joistakin bändipaitaklassikoista on tullut teiniliikkeissä myytävää massamuotia. Esim. viime vuonna H&M:lla oli myynnissä mm. Clash ja Ramones-paitaa, ja ne olivat mielestäni jo pieni pyhäinhäväistys. Rollareiden ikivihreästa lick-paidasta on myös useampi ketju tehnyt jossain vaiheessa oman versionsa. Olen nähnyt jos jonkinmoisia glittervariaatioita. Itse ainakin puen päälleni ainoastaan sellaisten bändien paitoja, joiden musiikista oikeasti pidän ja sitä kuuntelen.  Mahtaakohan esim Hilary Duff olla kovakin Motörhead-fani, vai onkohan paita sattunut päälle ihan vaan puhtaasti halusta kerätä jotain rock-uskottavuus pisteitä?