Olen aina rakastanut hattuja ja huiveja, koska olen aamu-unisena laiska laittamaan tukkaani. Etenkin eräs äidin vanha huivi (melko saman sävyinen kuin alla kuvassa oleva) on kuulunut suosikki asusteisiini jo kauan, ja viihtynyt pääni peittona lukuisia päiviä. Olen kuitenkin jokseenkin mielikuvitukseton huivin solmimisen suhteen, (minulla siis on lyhyt tukka, eli se täytyy sitten pistää kokonaan peittoon jos rätin päähän kerran lykkää) joten olen aina solminut huivin päähäni perinteisen kolmiomallin mukaisesti sitoen solmun joko niskaan tai pyykkärihengessä etupuolelle.

Turbaanimuoti on näyttänyt mielestäni kivalta, mutta minulla ei ollut aavistustakaan kuinka huivi tulisi sitoa saadakseen aikaiseksi turbaanihenkisen näyn. Mutta kuin tilauksesta hätiin saapui Go 4 it vol 2 postauksineen. Hänen ohjettaan jalostaen sain aikaiseksi viime viikkoisesta kirpputorilöydöstäni seuraavanlaisen virityksen: 

529713.jpg

I just love it!! Tulee ehdottomasti kuulumaan mun kesätyyliini! Isot korvikset vaan seuraksi, niin on sopivasti huoliteltu ja eksoottinen look.

Mintun solmimassa pannassa käytettiin suorakaiteen mallista huivia. Tähän turbaaniväsäykseen puolestaan tarvitset ison neliöhuivin, josta sitten taitellaan alla olevan kökön mallipiirroksen mukainen kolmio.

529775.jpg

Muuten siis sidotaan ihan samalla tavalla kuin Mintun ohjeessa, mutta tuo kolmion mallinen osa vedetään pään yli niin, että sen kärki tulee otsalle. Itse en tehnyt niskaan solmumyttyä, vaan yksinkertaisen "solmun" jonka vedin päät tiukasti laitojen alle. Otsalla olevasta kolmion kärjestä kiristetään päällysosa sopivaksi ja piilotellaan se sitten huomaamattomasti solmun joukkoon. Pään päältä vielä "löysät" pois työntämällä ne taitteiden joukkoon, ja Voilá, ihana hillitty turbaani on valmis!

Tässä vielä oma päähineeni takaa:

529733.jpg

Selostus oli ehkä hieman epäselvä ja minua taitavammille varmaankin turha, mutta itseni kaltaisille pelkkää kuvaa ymmärtämättömille poropeukaloille kenties tarpeen. :)

Moni on turbaanimuodista blogissaan kirjoittanut, ja sitä on pidetty hieman turhan "erikoisena", ja jopa kevään karmeimpana muotioikkuna. Toki sellaiset catwalkeilla nähdyt Pradan korkeat tötteröt ovat turhan huomiota herättäviä ja jopa hieman naurettavia, mutta tällaisesta hillitystä huiviversiosta sanoisin, että ehdoton hitti!

Ja täältä löytyy sitten ihan varsinaisen turbaanin sitomisohje... en kuitenkaan ehkä ihan tuolle linjalle lähtisi turbaanimuodissakaan.. ;)